Sunday, 26 June 2011

Masyhur Selepas Mati

Manusia mati meninggalkan nama. Kematian adalah perkara lumrah. Namun yg pasti, sepanjang hidup di muka bumi ini setiap insan akan cuba menjadi atau melakukan yg terbaik dlm setiap perkara yg diceburi. Yang bertuah akan menjadi kaya dan ternama semasa hidup namun ada juga yg hanya mencipta nama selepas kematiannya.

Kenapa perkara ini berlaku?

Sepatutnya hasil karya dan ciptaan mereka ini mendapat pengiktirafan sewajarnya ketika hidup. Berikut dinyatakan beberapa tokoh yg telah berjaya menghasilkan karya dan ciptaan ketika hidupnya tetapi tidak mendapat pengiktirafan sewajarnya semasa hayatnya.

Nama Tokoh : Galileo Galilei

Tokoh yg dilahirkan pd 1564 ini sgt dikenali sbg seorang saintis, ahli astronomi, dan pakar matematik. Jasa beliau yg paling diingati adalah mencipta teleskop utk meninjau planet sekaligus membuktikan bahawa bulan mengelilingi bumi dan bukan sebaliknya. Malangnya penemuan berharga beliau tidak diterima malah dianggap sesat oleh gereja katholik yg sgt berpengaruh ketika itu. Akibatnya beliau dipenjara sebelum menjalani tahanan rumah sepanjang hidupnya. Meninggal dunia pada usia 77 dan digelar sbg bapa sains moden oleh Albert Einsteinyg mana beliau bertanggungjawab melakukan revolusi saintifik dan mengubah pandangan dunia terhadap sains.

Nama Tokoh : Vincent Van Gogh

Namanya tidak perlu diperkenalkan lg sbg antara pelukis prolific pernah wujud disebalik semua masalah berkaitan emosi dirinya. Berasal dr Belanda serta dilahirkan pada 1853, beliau membesar dgn perasaan malu serta rendah diri yg keterlaluan. Pernah bercita2 menjadi paderi namun menemui minat sejati terhadap lukisan pd awal usia 20-an. Memulakan karier seni dgn bermain warna-warna suram sebelum berhijrah ke paris dan bergaul dgn karya2 berasaskan impresionisme dan neo-impresionisme dimana warna-warnanya lebih cerah dan gaya lukisannya dikembang menjadi unik dan mudah dikenali. Menghasilkan lebih 2000 karya dan kebanyakannya hanya ditemui selepas kematiannya. Saat akhir hidupnya penuh kekeliruan akibat epilepsi dan kemurungan sebelum membunuh diri ketika menjalani rawatan di Hospital Sakit jiwa Paul-de-Mousole, Perancis.

Nama Tokoh : Emily Dickinson

Beliau akan dikenang sepanjang hayat atas karya2 puisinya yg begitu menyentuh perasaan apatah lagi ketika itu peranan wanita tidak diiktiraf dlm masyarakat. Namun beliau dianggap sebagai penulis yg pra-modenis dan inovatif. Bagaimanapun beliau sememangnya dikenali sbg seorang yg gemar mengasingkan diri dan dikatakan pernah mengalami kekecewaan dlm percintaan. Dilahirkan pd 1830 di Massachussetts, beliau telah mengarang lebih 1,800 puisi berkisar mengenai kehidupan, kematian dan alam sekitar berdasarkan pengalaman hidupnya. Pernah mengarahkan semua puisinya dibakar selepas kematiannya namun kakaknya Lavinia tetap menyimpan karya tersebut sebelum diterbitkan pada 1890.

Nama Tokoh : James Dean

Pelakon yg dilihat sangat berpotensi utk pergi lebih jauh namun malangnya terbunuh dlm satu kemalangan jln raya pada 1955 ketika berusia 24 tahun. Karisma serta ketampanan wajahnya yg dilabel sbg lelaki cool telah memberi peluang kepada pihak pengiklan utk terus menggunakan wajahnya atas tujuan komersial. Walaupun telah lebih 50 tahun meninggal dunia, majalah Forbes menganggarkan beliau secara konsisten mengutip AS2 juta (RM5.9 juta) setiap tahun atas tujuan iklan.

Nama Tokoh : Marilyn Monroe

Dilahirkan pd 1926 dgn nama Norma Jeane Mortenson telah diangkat sbg antara bintang paling menyinar pd zamannya. Membesar sbg remaja bermasalah, beliau mula mencipta nama di Hollywood sbg penyanyi, pelakon dan model paling hangat di pasaran pd 1946. Disebalik pelbagai anugerah dan kejayaan , beliau dikatakan berhadapan masalah peribadi yg teruk antaranya hiper seksualiti, gangguan tidur, penyalahgunaan dadah dan masalah dlm hubungan cinta menjadi antara punca kematiannya . Beliau menerima lebih AS2 juta (RM5.9 juta) setahun melalui pelbagai tujuan iklan , lebih lumayan ketika beliau masih hidup. 

Nama Tokoh : Kurt Cobain

Lagenda muzik ketika zamannya tetapi membunuh diri akibat penyalahgunaan dadah pada 1994 ketika berusia 27 tahun semasa namanya mula dipuncak bersama kumpulan Nirvana. Beliau dikatakan memperoleh AS25 juta (RM75 juta) setahun melalui pelbagai iklan dan royalty muzik dan yg paling beruntung adalah isterinya Courtney Love.
 

27 comments:

Siti Arfah said...

Wah entri pengetahuan buat sume. Tq2^^,

Aretikz said...

hmm.. kalau tokoh di atas nama kemaksiatan.. sya rasa xpatut kot.. hehe..

PenDekAr LauT said...

Heheheh.. yg menuju ke arah kemaksiatan toksahlah di ikut..

Faidz Othman said...

good entry.. :)

blog-tips-kurus said...

sama artikel paper semalam.. :-)

Cobain & JamesDean tu muda lagi rupanya..

Warna Warni Kehidupan said...

selalunya memang macam tu..manusia selalu sebok2 nak sedar jasa orang lain bila orang tu dah tak ada...masa orang tu ada buat tak paham jek

Keyrill Eduardo Willeyhem said...

Ha, yang ni bagus sikit ... tahu jugak sikit2 ...

PenDekAr LauT said...

blog-tips-kurus:ha'a. Sumber dr Mingguan Malaysia.

phentermine said...
This comment has been removed by a blog administrator.
alif haris said...

nice sharing bro :)

byk ilmu ni hehe

Khairil said...

bukankah kurt cobain bunuh diri dengan tembak diri sendiri?...

PenDekAr LauT said...

Khairil : Banyak teori kematian dia bro.. Tp yg nyata ada melibatkan penyalahgunaan dadah..

qamarguyz said...

salam ziarah..
penuh inf0..Thanz..
tika ada tidak peduli, bila hilang baru mencari..kan

PenDekAr LauT said...

qamarguyz : betul tu bro..

shaukimaravilla said...

adat manusia mmg mcm tu..masa hidup disisihkan..tapi bila dah tak ada kat dunia ni,baru la orang ingat balik apa yang kita dah buat..apa2 pun,buat la sesuatu dengan niat ikhlas pada Allah..=)

Umi Asura Sanusi said...

hmmm, bila dah mati baru orang nak kenang...sedih la pulak...

PeRmAtA bIrU said...

P Ramlee juga masyhur selepas matikan???? memang la manusia tukan mati meninggalkan nama...

lagenda said...

Wah..leh tmbh2 pengetahuan baca n3 santai gini...

Menarik! menarik!

PenDekAr LauT said...

PeRmAtA bIrU : P RAmlee lepas meninggal baru dapat Tan Sri.

lagenda : TQ

Ellen said...

Selalu jer macam ni kan dik..kalo dah mati baru kena ingat..time hidup2 kena pandang cam tu jer..hehe

herumi said...

Salam. urm... terlalu subjektif. Mungkin sebab ego manusia yang tidak boleh terima apa yang hendak disampaikan oleh tokoh2 tersebut. mungkin jugak sebab orang cerdik pandai lepas kematian tokoh di atas nak ambil keempatan/keuntungan mudah.

Shuk_ArChie said...

Yes suka! memang ini yang dicari! thanks for sharing ;)

PiDoT_OtAi said...

jasa yang diorang tinggalkan buat generasi seterusnya.. so kalau apa kerja buat kita masa skrg tak dihargai.. jgn lah sedih.. semoga generasi akan datang akan menghargainya hehe

ninest123 said...

louis vuitton outlet, ralph lauren pas cher, polo ralph lauren outlet, longchamp pas cher, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton, michael kors, louboutin shoes, sac longchamp, chanel handbags, tiffany jewelry, christian louboutin outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, gucci outlet, prada outlet, prada handbags, longchamp, louboutin, jordan shoes, air max, ugg boots, replica watches, nike air max, nike outlet, nike air max, nike free, nike free, nike roshe run, polo ralph lauren outlet, ugg boots, longchamp outlet, kate spade outlet, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, louboutin pas cher, ray ban sunglasses, air jordan pas cher, longchamp outlet, tiffany and co, replica watches, burberry, uggs on sale, oakley sunglasses, louis vuitton, tory burch outlet

ninest123 said...

vans pas cher, sac guess, new balance pas cher, lacoste pas cher, nike air max, hollister pas cher, coach outlet, coach outlet, lululemon, ugg boots, timberland, kate spade handbags, ray ban pas cher, abercrombie and fitch, coach purses, nike blazer, ralph lauren uk, air force, nike air max, michael kors outlet, hogan, replica handbags, michael kors outlet, nike air max, true religion jeans, hermes, michael kors, nike free run uk, michael kors outlet, oakley pas cher, north face, michael kors, hollister, true religion outlet, michael kors outlet, burberry outlet online, michael kors, michael kors outlet, true religion jeans, ugg boots, true religion jeans, vanessa bruno, nike roshe, north face, converse pas cher, tn pas cher, burberry, mulberry, michael kors, ray ban uk

ninest123 said...

baseball bats, longchamp, nfl jerseys, ghd, jimmy choo shoes, vans shoes, nike air max, lululemon, new balance, ralph lauren, converse outlet, mac cosmetics, valentino shoes, nike huarache, oakley, north face outlet, iphone cases, soccer shoes, asics running shoes, wedding dresses, gucci, bottega veneta, soccer jerseys, chi flat iron, nike air max, hollister, babyliss, louboutin, p90x workout, reebok shoes, instyler, timberland boots, lancel, hollister, ray ban, mcm handbags, nike trainers, mont blanc, giuseppe zanotti, north face outlet, herve leger, celine handbags, insanity workout, ferragamo shoes, beats by dre, abercrombie and fitch, birkin bag, vans, hollister, nike roshe

ninest123 said...

canada goose uk, ugg pas cher, ugg,uggs,uggs canada, pandora charms, moncler, pandora charms, ugg boots uk, doudoune canada goose, moncler, moncler, louis vuitton, canada goose, juicy couture outlet, louis vuitton, links of london, juicy couture outlet, hollister, moncler, marc jacobs, wedding dresses, moncler outlet, montre pas cher, moncler, coach outlet, swarovski crystal, pandora jewelry, canada goose, moncler, thomas sabo, canada goose, louis vuitton, canada goose outlet, karen millen, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, swarovski, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, moncler, louis vuitton, canada goose, pandora jewelry, replica watches, toms shoes, supra shoes