Friday, 24 June 2011

Amarah...

Dah lama rasanye tak rasa marah camni. Lama aku pendam. Bukan aku tak tegur sebelum ni. Boleh plak diulangi benda yg aku tak suka tu. Kan dah kene maki hamun dr aku. Alhamdulillah masih di dalam kawalan dan tidak sampai bertumbuk. Marah aku tak lama. Dlm 10 minit dah boleh reda. Tapi jgn plak amik kesempatan takut plak bila takleh kontrol termakan plak penumbuk aku (Ecehh.. garang betul).

Hari ni juga rasa marah dan kecewa bersarang di hati aku. Org yg rapat ngan aku langsung tak pernah dgr dan simpan kata2 serta nasihat dr aku sebelum ni. Masih lagi ingin melakukan kesilapan. Full stop. Aku dah malas utk nasihatkan dia. Mungkin dia rasa sudah besar utk dinasihatkan. Yg boleh aku buat sekarang hanya melihat dan berharap dia sedar.

Sesetengah orang mudah untuk marah. Ada yang sehingga tahap marah yang mampu mendorong kepada tindakan fizikal yang luar kawalan. Ini amat membimbangkan. Utk pengetahuan aku takdelah sampai camtu. Marah aku tidak lah sampai menengking atau memukul. Just lebih kepada meninggikan sedikit suara dengan tujuan memberi pengajaran. Tapi kalau takmo dengar aku takkan layan lagi.

Apa yg perlu dilakukan ketika marah?
Sabar. Persoalannya bukan mudah untuk bersabar. 

Oleh itu apa yg perlu dilakukan?

a)Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s.w.t akan segala  
  tindak-tanduk kita.Allah memerhatikan segala perlakuan dan 
  sikap biadab kita.

b)Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah  
  manusia yang hina.

c)Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah 
  selamatkan kita daripada sifat marah.

d)Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan 
  membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang  
  yang anda marahi.

e)Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang 
  marah.Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang  
  jikalau anda di dalam keadaan yang marah.

f)Apabila datang marah, banyakkan baca Ta'awwuz ( A'uzubillahi 
  minas Syaitanirrajim)kerana marah itu datangnya daripada 
  syaitan.

g)Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu krn ia dpt 
  menenagkan api kemarahan yg membara.

h)Jikalau tidak boleh hilang marah boleh juga gunakan cara 
  rehatkan minda dgn tidur.

i)Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari 
  Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah.

Oleh itu, aku berharap diberi kekuatan utk menjadi insan yg bersabar dan sentiasa tenang dlm menghadapi pelbagai situasi yg bakal mendatang. Insyaallah..



Sumber : Syukbah Dakwah dan Pendidikan Masjid Negeri Sabah

5 comments:

mrs.asrafovic said...

btul2..
xmoh mrah2..
tenang2...
gune akal fikiran yg allah berikan ..brselawat byk2..
insyaallah kite akn jd lebih tenang...dtg mnjenguk kmu kt cni..:)

ninest123 said...

louis vuitton outlet, ralph lauren pas cher, polo ralph lauren outlet, longchamp pas cher, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton, michael kors, louboutin shoes, sac longchamp, chanel handbags, tiffany jewelry, christian louboutin outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, gucci outlet, prada outlet, prada handbags, longchamp, louboutin, jordan shoes, air max, ugg boots, replica watches, nike air max, nike outlet, nike air max, nike free, nike free, nike roshe run, polo ralph lauren outlet, ugg boots, longchamp outlet, kate spade outlet, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, louboutin pas cher, ray ban sunglasses, air jordan pas cher, longchamp outlet, tiffany and co, replica watches, burberry, uggs on sale, oakley sunglasses, louis vuitton, tory burch outlet

ninest123 said...

vans pas cher, sac guess, new balance pas cher, lacoste pas cher, nike air max, hollister pas cher, coach outlet, coach outlet, lululemon, ugg boots, timberland, kate spade handbags, ray ban pas cher, abercrombie and fitch, coach purses, nike blazer, ralph lauren uk, air force, nike air max, michael kors outlet, hogan, replica handbags, michael kors outlet, nike air max, true religion jeans, hermes, michael kors, nike free run uk, michael kors outlet, oakley pas cher, north face, michael kors, hollister, true religion outlet, michael kors outlet, burberry outlet online, michael kors, michael kors outlet, true religion jeans, ugg boots, true religion jeans, vanessa bruno, nike roshe, north face, converse pas cher, tn pas cher, burberry, mulberry, michael kors, ray ban uk

ninest123 said...

baseball bats, longchamp, nfl jerseys, ghd, jimmy choo shoes, vans shoes, nike air max, lululemon, new balance, ralph lauren, converse outlet, mac cosmetics, valentino shoes, nike huarache, oakley, north face outlet, iphone cases, soccer shoes, asics running shoes, wedding dresses, gucci, bottega veneta, soccer jerseys, chi flat iron, nike air max, hollister, babyliss, louboutin, p90x workout, reebok shoes, instyler, timberland boots, lancel, hollister, ray ban, mcm handbags, nike trainers, mont blanc, giuseppe zanotti, north face outlet, herve leger, celine handbags, insanity workout, ferragamo shoes, beats by dre, abercrombie and fitch, birkin bag, vans, hollister, nike roshe

ninest123 said...

canada goose uk, ugg pas cher, ugg,uggs,uggs canada, pandora charms, moncler, pandora charms, ugg boots uk, doudoune canada goose, moncler, moncler, louis vuitton, canada goose, juicy couture outlet, louis vuitton, links of london, juicy couture outlet, hollister, moncler, marc jacobs, wedding dresses, moncler outlet, montre pas cher, moncler, coach outlet, swarovski crystal, pandora jewelry, canada goose, moncler, thomas sabo, canada goose, louis vuitton, canada goose outlet, karen millen, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, swarovski, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, moncler, louis vuitton, canada goose, pandora jewelry, replica watches, toms shoes, supra shoes