Saturday, 2 July 2011

Mitos : Makhluk Halus Yang Popular Di Filipina

Makhluk halus ni merupakan makhluk yg tidak berjasad spt manusia.Makhluk halus diyakini wujud oleh kebanyakan masyarakat di dunia, lebih-lebih lagi dalam kalangan masyarakat primitif . Kewujudan makhluk halus boleh dikesan dalam cerita-cerita dongeng, kitab agama, dan cerita-cerita lisan.. Meskipun demikian, sesetengah pihak mengklasifikasikan jin dan syaitan ke dalam kelompok makhluk halus juga. 

Dalam masyarakat Melayu juga terdapat beberapa makhluk halus yg popular dan selalu dibincangkan dikalangan masyarakat. Diantaranya ialah Polong, Pocong, Toyol, Pontianak, Penanggal, Pelesit, Bunian, Jembalang dan yg sewaktu dengan nya. 

Di negara Filipina juga terdapat beberapa makhluk halus yg popular. Jom terjah makhluk2 tersebut :

Aswang
Makhluk Aswang ni bila siang mcm org tp bila menjelang mlm makhluk ni boleh bertukar2 menjadi anjing, kelawar, kucing, ular atau apa saja menikut kehendak dia. Kerja dia suka masuk rumah pengebumian dan curik mayat2 baru. Dia ni juga suka masuk rumah org dan hisap darah guna taktik kotor. Aswang ni paling Paberet janin manusia. Org dulu2 siap berkawal depan rumah pompuan ngandung sbb takut dia dtg buat kacau. Kan haru dibuatnye..

Kapre
Makhluk ni berbulu, mata bersinar-sinar dan yg paling pelik dia hisap curut yg tak berasap. Biasanya dia duk atas pokok nunggu ari mlm. Kerja dia kaco budak2 yg tak reti2 balik umah mlm2 buta. Elok gak camtu kan kurang sikit budaya lepak. Dia ni kira tak lah bahaya sbb dia just suka nyakat budak2 je..

Sigbin
Sigbin ni dikatakan gabungan kambing yg takde tanduk ngan gagak. Kepala dia tergantung antara kaki depan yg lebih pendek dr belakang. Ngeri sikit sbb dia jln ngundur. Ekor dia busuk mangaiii. Pastu kaki dia mcm belalang sbb nak lompat jauh2. Bila ari mlm dia kuar utk makan budak. Tp yg pelik hati bebudak tu dia simpan wat tangkal. Fuhhh....

Tiyanak
Tiyanak ni mengumpan mangsa dengan suara. Mangsa akan dengar suara tangisan budak dr dlm hutan. Kemudian mesti mangsa akan cuba cari dr mana datang suara tu dan terus diheret masuk ke dlm hutan dgn niat utk menyelamatkan budak tu. Bila mangsa dah sesat barat Tiyanak ini akan bertukar menjadi raksasa besar dan bergigi tajam. Kemudian apa lagi innallillah lah mangsa tu dimakan Tiyanak. Lepas selesai mision dia Tiyanak akan kembali menjadi budak semula dan tunggu mangsa seterusnya..

*Baca boleh, percaya jangan...


17 comments:

TYNTHA LANA said...

Pendekar, budaya/kepercayaan hantu diorg tak jauh sangat beza ngan kita kan? Good entry. Mayb pasni smbg plak, macamna philippines ni bunuh/matikan hantu diorg?hehe

ChaCha said...

aiyo..itu bru kat filipina...tak p negara lain lagi..mesia sj dah banyak jenis..huhu

irah-aku.ummi said...

gd info :)

Wal said...

Tapi hantu-hantu Filipina ni tak boleh sama standard dengan hantu Malaysia lagi.

Hantu Malaysia dah dapat royalti berjuta-juta! :P

bippi said...

ada juga hantu di filipina...

good post bro

puteraduyong said...

hantu..hantu..mana mana ada hantu...

ct N honey said...

kat mana2 aje ada hantu, namanya aje yg lain,

SYAF said...

fuh seram gak pendekar.... thank sbb singgah blg syaf

Ain Nadiah said...

tak nak pergi filipine he

Miss Y and Her World said...

lebih kurang sama gak la kan dengan kat Malaysia ni. kat mana-mana pun ada cerita hantu ni.

Fiqas said...

setiap negara ada versi hantu masing2..
hantu yang last tu seram weyh tgk..

cik bulan said...

lah..xpnah tahu pon..yg stakat ni tahu hantu jepun je..haha..hntu dia ade bntuk payung mata 1..^^

wany azmy said...

ni pengaruh cte philipines 2 ke? p wujud ke tiyanak nie ek?

ninest123 said...

louis vuitton outlet, ralph lauren pas cher, polo ralph lauren outlet, longchamp pas cher, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton, michael kors, louboutin shoes, sac longchamp, chanel handbags, tiffany jewelry, christian louboutin outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, gucci outlet, prada outlet, prada handbags, longchamp, louboutin, jordan shoes, air max, ugg boots, replica watches, nike air max, nike outlet, nike air max, nike free, nike free, nike roshe run, polo ralph lauren outlet, ugg boots, longchamp outlet, kate spade outlet, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, louboutin pas cher, ray ban sunglasses, air jordan pas cher, longchamp outlet, tiffany and co, replica watches, burberry, uggs on sale, oakley sunglasses, louis vuitton, tory burch outlet

ninest123 said...

vans pas cher, sac guess, new balance pas cher, lacoste pas cher, nike air max, hollister pas cher, coach outlet, coach outlet, lululemon, ugg boots, timberland, kate spade handbags, ray ban pas cher, abercrombie and fitch, coach purses, nike blazer, ralph lauren uk, air force, nike air max, michael kors outlet, hogan, replica handbags, michael kors outlet, nike air max, true religion jeans, hermes, michael kors, nike free run uk, michael kors outlet, oakley pas cher, north face, michael kors, hollister, true religion outlet, michael kors outlet, burberry outlet online, michael kors, michael kors outlet, true religion jeans, ugg boots, true religion jeans, vanessa bruno, nike roshe, north face, converse pas cher, tn pas cher, burberry, mulberry, michael kors, ray ban uk

ninest123 said...

baseball bats, longchamp, nfl jerseys, ghd, jimmy choo shoes, vans shoes, nike air max, lululemon, new balance, ralph lauren, converse outlet, mac cosmetics, valentino shoes, nike huarache, oakley, north face outlet, iphone cases, soccer shoes, asics running shoes, wedding dresses, gucci, bottega veneta, soccer jerseys, chi flat iron, nike air max, hollister, babyliss, louboutin, p90x workout, reebok shoes, instyler, timberland boots, lancel, hollister, ray ban, mcm handbags, nike trainers, mont blanc, giuseppe zanotti, north face outlet, herve leger, celine handbags, insanity workout, ferragamo shoes, beats by dre, abercrombie and fitch, birkin bag, vans, hollister, nike roshe

ninest123 said...

canada goose uk, ugg pas cher, ugg,uggs,uggs canada, pandora charms, moncler, pandora charms, ugg boots uk, doudoune canada goose, moncler, moncler, louis vuitton, canada goose, juicy couture outlet, louis vuitton, links of london, juicy couture outlet, hollister, moncler, marc jacobs, wedding dresses, moncler outlet, montre pas cher, moncler, coach outlet, swarovski crystal, pandora jewelry, canada goose, moncler, thomas sabo, canada goose, louis vuitton, canada goose outlet, karen millen, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, swarovski, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, moncler, louis vuitton, canada goose, pandora jewelry, replica watches, toms shoes, supra shoes